USA 23 mai – 4 juni 2010

USA 23 mai – 4 juni 2010

23 MAI
Fiji – New Zealand 3 timer, New Zealand – L.A 11 timer, men så var vi endelig i det store landet på den andre siden av dammen! :) Siste stopp på Jorda Rundt 2010! Det er ufattelig rart å tenke på. Jeg skal hjem om under to uker…! Blir godt å komme hjem, men på en måte vil jeg ikke hjem enda heller. Vil oppleve mer spennende ting! He he Tror jeg må få med meg noen på en tur til, etter jul. En litt kortere en. Jeg får jo et friår til, siden jeg fant ut hva jeg vil etter at fristen gikk ut. Men det er igrunnen bare greit :) Da kan Millus reise mer :D Bare å si ifra om noen vil være med! Tenker litt på å ta dykkerlappen på Bali, se den kinesiske mur og se meg rundt i Japan. Åsså hadde det vært gøy med safari i Kenya og å oppleve noen av de fattige landene i Sør-Amerika! Og Russland! Faktisk.

Vi ventet på Solveig i ca 5 timer, siden flyet var litt forsinket og det var kø osv. Når ho kom tok vi buss til hotellet, gikk og kjøpe frokost til i morgen og spiste middag på en meksikansk restaurant. Nam nam mat! Jeg spiste en tacoting med fisk og nachochips. Kjempegodt! Så slappet vi av på rommet.

24 MAI
Vi sto opp og møtte reisegjengen. Vi kjørte til Beverly Hills, Rodeo Drive, så Walk of fame, Hollywood, Hollywood hills før vi kjørte til Colorado River og sov i telt der. Vi fikk spaghetti til middag. Alle folka er kjempehygglige. 4 danske jenter er her! Vi er 13 pluss den kule lederen vår Nick på 24.

25 MAI
Vi sto opp rundt halv 7, spiste og pakket og satt kursen mot Grand Canyon. Vi stoppet å kjøpte mat til middagen i kveld, og sovepose. Skal nemlig bli -2 i natt! Og jeg har kun et fleecepledd. Fikk kjøpt en billig på Wal Mart :) Så forhåpentligvis fryser jeg ikke like mye som i natt :) Frøys nemlig veldig i natt :( Men det gikk bra :)

Vi kjørte på Rout 66! Awsome ^^ Stoppet i en liten «by» der. Jeg skulle kjøpe en kjempefin hettegenser, men de hadde bare gørrstore! :( Til og med S var kjempestor! Så ble ikke noe kjøp :(

Vel fremme ved Grand Canyon ble de som skulle på helikoptertur hentet. Jeg valgte å ikke gjøre det, syns det var litt dyrt… Kostet over 1000 kr, vil heller bruke de på shopping. Og hvis jeg angrer veldig kan jeg jo gjøre det i Las Vegas! Jeg og de andre som ikke gjorde det ble med Nick (lederen vår) til Grand Canyon, og gikk rundt og tok bilder. Vi gikk ut på en klippe, en usikret en vi måtte klatre ned til.

Jeg fikk et innslag av høydeskrekk-panikk. Men heldigvis kom danske Lena meg til unsetning, så det gikk bra :) Men jeg lover, totalt panikk! Satt på en smal stein, drithøyt oppe. Det tar visstnok 12 sekunder å dette ned, så det sier jo litt!

Etterpå reiste vi å hentet de andre, satt opp telt og min gruppe gjorde oss klare for matlaging. Vi hadde tenkt å ha nudler med sweet and sour saus, men Nick kjøpte soy sauce istedet! Huff og huff :p Men det gikk greit, folk likte maten og ble mette. Og vi hadde fortune coockies! :D Endelig fikk jeg tak i en! Alltid hatt lyst på en. Det sto «Everyone is the Architect of his/her own destiny». Spennende ^^ he he

Etterpå laga vi bål, drakk kakao og laga noe amerikansk. Man tar to kjeks, legger en bit melkesjokolade (den amerikanske er ikke god! He he) og griller en marshmellow og legger inni så sjokoladen smelter. Var helt greit, men jeg ville nok heller bare spist melkesjokolade og kjeks hver for seg og droppet marshmellowen. Ble litt for søtt.

Det ble etterhvert gørrkaldt! De snakket om rundt -2, så det er ikke rart vi frøys litt. Simen la seg hos oss da, siden 3 mennesker holder varmen bedre enn 2. Syns synd på Lee da, for han må jo sove alene. Får håpe han klarer å varme opp teltet selv. He he Soveposen min virker lovende, så vi får se hva den endelige dommen blir i morgen!

26 MAI
Vi ble vekket kl 4 av Nick, og kjørte opp til Grand Canyon og så soloppgangen! Var fint :) Men vi var på samme sted som i går, så jeg hadde litt panikk i dag å. Heldigvis ble det ikke like ille som i går. Nick holdt meg med selskap mens de andre satt helt ute på kanten. Nick er gøy :D Morsom. Vi laga en vittig «historie» om hvordan det kunne være å ende opp på galehuset, og hva man kunne si til de som jobba det så de trodde man var helt gal osv! He he Nick har lyst å kaste et papirfly ut fra Grand Canyon og se hvor lang tid det tar ned, og hvor det lander. Men det er ikke lov, pga forsøppling :(

Etter soloppgangen, det vil si ca kl 6, spiste vi frokost på en liten cafe inne i parken, før vi gikk på tur i selve Canyon. Jeg gikk sammen med en kjempehygglig jente fra England og to koslige fra Tyskland :) Jeg hadde ikke tenkt å gå ned og inn i Grand Canyon, for kneet er litt vrangt igjen pluss at man måtte gå på en ganske smal sti hvor det går rett ned til bunnen. Og det er ikke en veldig god kombinasjon med høydeskrekk, men Nick fikk «overtalt» meg så jeg prøvde og det gikk bra :) Jeg turte til og med å stå på kanten på vei opp igjen, og ble tatt bilde av :) Vi gjorde det på akkurat det stedet hvor noen ramlet ned og døde for to dager siden da… Men det fikk vi vite rett etter at vi hadde tatt bildene, så det var litt for seint.

Etter turen ned i Canyon kjørte vi tilbake til campingplassen, spiste lunsj, pakket og satte kursen mot LAS VEGAS!

Vi kjørte opp og ned «The Strip» (hovedgata i Las Vegas). Nice! Så sjekket vi inn på hotellet, dusjet, spiste pizza på rommet til Nick og var på tur i en dritfin party-limmo-buss. Var awsome! Vi stoppet å så et par show og tok bilder ved Las Vegas skiltet. Etterpå gikk vi rundt på casionoene og hotellene, og så vannshowet på utsiden av Bellagio. Solveig og Simen hadde gått tilbake til hotellet, så jeg fant noen andre som ville bli med og gikk til hotellet. Jeg kom frem i halv 2-2 tida, og vi la oss ganske kjapt etter det.

27 MAI
Jeg våknet ca 9, og sov halvveis frem til 11-halv 12. Vi daffa på rommet frem til 2, da var det felles lunsj på Luxor for de som ville. Jeg var ikke sulten, men ble med allikavel. Gikk ført å kikket, og fant en Criss Angel, dere vet han kjente tryllekunstneren/illusjonisten, butikk. Kjøpte en genser hver til meg og Cathrine. Var salg, så fikk begge for under 200 nok! :) Etterpå satt jeg med de andre mens de spiste ferdig. Jeg og tre tyske jenter kjøpte billetter til Criss Angel sitt show kl 7 i kveld. Vi fikk 35% rabatt, så billettene kostet bare 49,70 $ pr pers! Egentlig koster de billigste 59 + tax and fee. Så vi sparte sikkert 15 $ eller mer :D

Vi kjørte tilbake til hotellet, shoppet litt og så var det klart for show :D Det var awsome! Vi hadde egentlig de billigste setene laaaaaangt bak, men en veldig snill dame som jobba der spurte om vi heller ville sitte midt på rad 4, og det ville vi jo selvfølgelig! :D Vi hadde perfekte plasser! Helt vilt! Showet ar rått, og vi fikk til og med se et helt nytt triks! :)

Etter showt gikk jeg og ho ene og kikket langs «The Strip», og gikk en tur på Bellgio og Carsars Palace. På vei tilbake på hotellet stoppet det en limmo, med to kjekke gutter og spurte om vi ville sitte på! :D Vi var litt skeptiske, men ble med :) De ville ha oss med på Hard Rock Cafe, men vi ville til hotellet siden vi må opp 5:30 i morgen tidlig, så de slapp oss bare av på hotellet. Nå har vi i alle fall kjørt ekte limmo i Las Vegas :D En laaang svart en :) Nice!

Jeg tok en dusj, pakket sekken og skrev noen postkort jeg kjøpte og la meg. Fikk ikke sove ordentlig før 3 da.. Når Simen og Solveig også la seg.

28 MAI
Vi sto opp 5:30, kledde på oss, pakket resten av tinga og satte kursen mot Yosemite National Park, en 656 km lang kjøretur. Vi fikk sovet en god del i bilen da :) Og vi stoppet å spiste 2 ganger på veien. Det ene stedet hadde fe verdens største termometer!

Vi kom frem til campingplassen i 6-7 tida, tror jeg. Vi satt opp telt, laga mat og hadde bål. Var koselig :)

29 MAI
Vi sto opp, spiste frokost og kjørte til Yosemite NP. Vi gikk tur i ca 5 timer eller noe, opp til fossefall osv. Var utrolig fint der :) Fikk tatt en del bilder!

Vi var alle sammen veldig slitne, med gnagsår osv. Vi spiste middag, fikk sjampanje og koste oss med litt snacks. I morgen kjører vi til San Francisco og avslutter turen :(

30 MAI
Vi sto opp ca 7, spiste frokost og pakket. Deretter kjørte vi ca en time og gikk en tur for å se på noen gigantiske trær. Var helt utrolig! Husker ikke helt hvor gamle de var, men tror Nick sa at de var 2000 år gamle. Var flott.

Etter gåturen kjørte vi til San Francisco. Vi fikk sett litt av byen, kjørte over Golden Gate Bridge (De andre gikk over, men jeg turte ikke pga høydeskrekk :(.. Så jeg kjørte rundt med Nick. Var ganske koselig!) Vi hadde ikke tid til sightseeing fordi vi ble forsinket pga trafikken osv. Simen og Solveig ville sove på et hotell til nesten 800 $ for 5 netter, noe jeg syns var litt for dyrt, så jeg gikk og fant et hostell hvor jeg skal sove de 5 nettene (for 140$). Jeg havnet på et 4-jenters rom med to østerriske jenter og Alessa fra turen! Hva er sjangsen for det? Jeg finner et random hostell og kommer på rom med en fra Trek America turen! :) Uheldigvis reiser ho hjem i morgen, så da blir jeg her på egenhånd.

Etter en deilig dusj, gikk jeg de to gatene bort til Simen og Solveig, og vi møtte de andre og tok taxi til en italiensk restaurant og spiste avskjedsmiddag. God mat! Lee, Nick og jeg tok en taxi til de sitt hotell. Lee fulgte meg til hostellet ;) Var en litt skummel gate å gå i alene når det er mørkt. Jeg og Alessa var de eneste på rommet, så vi brukte pc’n ho sin litt før vi la oss.

31 MAI
Jeg sto opp 8-halv 9 og gikk og møtte de to danskene Maria og Marie. Vi gikk og shoppet og kikket. Jeg kjøpte en bukse til 21.85 $. Måtte ha størrelse 0! Herrgud! Skjønner ikke at det er mulig! :D «Size zero is not a size». Trodde jeg måtte ha 4, men håpte på 2, og trengte 0 :D Nice ^^ Folka i butikken dreiv å sa at jeg var bitteliten osv he he.

Vi møtte Solveig og Simen til lunsj, før vi gikk alle sammen og kikket mer. Vi gikk på Apple Store, og de så på iPhonen min. Det er noe feil med hardwaren. Så forhåpentligvis går det på garantien, selv om det er mer enn et år siden jeg kjøpte iPhonen. Maria og Marie gikk til frisøren, mens jeg, Simen og Solveig kikket litt mer. Vi fikk snaksprøve på en kjempegod hjemmelaga sjokolade. De to andre kjøpte.

I 4-halv 5 tida gikk vi på matbutikken før vi gikk hvert til vårt. Jeg tok ut alt av sekken og pakket den på nytt. Deilig å få vekk litt rot, kastet en t-skjorte og litt sånn. De andre jeg sov med i natt har flyttet ut, så jeg bor alene. Litt deilig igrunnen :) Litt før 7 gikk jeg bort til danskene. Vi gikk på pizzarestauranten på hotellet til Solveig og Simen. De kom også ned og spiste med oss :)

Etter det gikk vi over til danskenes hotell, der vi 5 møtte Gemma, Lyn, Patricia og Melanie for å gå på kino å se «The Prince of Persia». Jeg ble ikke med da, følte meg litt halvveis syk. Vært litt mye frysing og lite søvn i det siste, så jeg gikk på rommet MITT(!) å slappet av med rolig meditasjonsmusikk å spiste noen av kjeksa jeg kjøpte, med peanøttsmør på :) Glad jeg kjøpte begge deler! Er forresten 150 kjeks i pakka! Det er sykt. Og den kostet bare 4$! :)

1 JUNI seriøst?
Juni allerede! Shit, tida flyr!
Jeg våknet kl 7, men ble liggende i senga til halv 9. Så gikk stelte jeg meg, brukte Internett bitte litt og gikk å møtte Gemma, Lyn, Patricia og Melanie. Vi tok taxi til hippie området. Var ganske mange bruktbutikker og små sjapper. Koselig! De andre reiste et annet sted, men jeg ble igjen og gikk til Elmo Square hvor husa i «Full House» er! Så fikk tatt bilde av de :)

Etter det gikk jeg til shoppingsenteret og gikk halvveis ammok på Hennes og Maurits. Kjøpte litt til meg selv, bursdagsgave til fetterne mine og gave til en som etter planen skal føde på fredag! :)

Jeg fikk også kjøpt gave til mamma og pappa og et headsett, jeg ikke er sikker på om jeg skal ha selv eller gi til Cathrine, på Urban Outfitters + en bag så jeg kan få alle tinga mine med meg hjem! :) Kan ha to bagger på vei hjem, og bra er det siden jeg har tenkt å kjøpe enda mer de siste dagene!

Etter shoppinga gikk jeg tilbake på hostellet hvor jeg slappet av, dusjet og pakket litt om. Den nye baggen er kjempestor! Men man kan bruke glidelås til å lage den liten :) Sydde på det norske flagget mitt, så det skal bli lettere å finne den på flyplassen.

Mens jeg slappet av kom mine nye romvenninner for natten :) To amerikanske jenter på 18 og 19. De er dritkule! Fikk cd av ho ene med demosanger ho har laga og skal sende til plateselskaper! :) Vi bare hang på rommet, og de bestilte en pizza som ble levert på døra til rommet vårt her oppe i 2 etg, vittig! :) Pizzarestauranten ligger bare en halv «block» herfra, men de gadd ikke å gå xD he he Vi hadde det i alle fall veldig gøy! :)

2 juni
Mine nye venner og jeg sto opp halv 10, og kjørte til Fisherman’s Wharf. De har bilen med seg :) Vi kikket rundt, og gikk til en tattoosjappe. Jeg ville ha en engel-tatovering, men fant ingen jeg likte :( Ho ene tattoverte tre stjernetegn på ankelen. Ble fint :)

Etter tattoveringa gikk vi til Pier 39 hvor vi så selene og kikket rundt. Jeg kjøpte et bilde til Cathrine :) Vi kjørte så ned til Union Square hvor vi shoppet :) Så måtte desverre mine nye venner reise, klokka var mer enn 5 og de hadde en 6 timers kjøretur forran seg. De kjørte meg til hostellet, hvor jeg brukte pc’n litt, pakket ned de nyinnkjøpte tinga og slappet av. Hadde ikke fått noen ny romkamerat, noe jeg igrunnen ble ganske glad for :) Er så deilig å bare kunne slappe av, legge seg når man vil, bråke så mye man vil osv!

Simen sende melding å spurte om jeg ville se på tv og spise pizza hos de, men jeg hadde nettopp spist, var gørrsliten og vil helst slippe å gå rundt alene i San Francisco når det er mørkt. Jeg la meg tidlig :)

3 juni
Jeg sto opp litt før 9, har funnet ut at det ikke er noe vits å stå opp tidligere siden butikkene åpner sånn 10-11-12 en gang.

Jeg gikk for å finne en stor scrapbook butikk det var reklame for i bladet mitt. På vei dit gikk jeg forbi en gutt som «lekte og viftet» med en kniv! Det var skummelt! Han stirret på meg å, og det hjalp ikke på skummelheten! Men heldigvis gikk han bare videre. Etter å ha gått i ca 1 time, og kom jeg til enden av gata som butikken skulle ligge i, uten å ha gått forbi eller kommet til riktig husnummer. Jeg møtte på en politimann og spurte. Det viste seg at butikken ligger på utsiden av San Francisco, og at de har en gate der med samme navn. Så jeg gikk for å finne et annet sted med scrapbook-ting. Men det viser seg å være helt umulig. Det samme med DC-hettegensere. De hadde 1 type i den ene butikken, men de var til gutter, hadde bare store størrelser og var ikke noe fine. Skuffet og sliten gikk jeg tilbake til hostellet. Jeg fikk kjøpt et par smågaver til Jonas og Martin (fetterne mine på 3 år) da :)

Jeg laga meg spaghetti og snakket med en hyggelig gutt fra Israel :) så satt jeg en liten stund på hostell-pc’n før jeg gikk på rommet å pakket alle tinga og tok av prislapper osv. Vil jo ikke at Cathrine skal vite hva ting koster. Når man kjøper gaver skal prisen være hemmelig :) he he Etter det slappet jeg av, leste litt, spilte bobleshooter på mobilen og dusjet, før det var tid for kveldsmat og legging :)

Akkurat når jeg holdt på å sovne, kl 11, kom det en jente å «flyttet inn». Ho valgte selvfølgelig å sove på toppen av min køyeseng, når hele den andre også var ledig. Og ho ville ikke ligge stille, så hele senga rista og hoppa og knirket. Kjempegøy!

4 juni
Camilla skal hjem :D Jeg sto opp, sjekket ut, spiste frokost og gikk å kjøpte siste gave til Cathrine :) eller jeg kjøpte 3 faktisk :) Brukte litt mer enn planlagt, men det får så være! Vil at ho skal bli glad :D Og ho fortjener alt sammen, burde kjøpt masse mer til ho. Desverre har jeg ikke funnet alt jeg skulle kjøpe, så det er jo litt kjipt :(

Etter shoppingturen, hvor jeg også fikk tatt de siste bildene fra USA, satt jeg på hostellet å ventet på shuttlen til flyplassen. Fikk spist litt kjeks med peanøttsmør på og koste meg :) Hadde tenkt å la resten bli igjen, men det er så godt at jeg bare måtte ta det med meg hjem xD Skal vedde på at Cathrine også kommer til å like det :)

Shuttlen kom når den skulle. Vi plukket opp en hyggelig mann jeg prata meg på veien :) vel fremme på flyplassen var det ca 3 timer å vente, ganske kjedelig. De hadde så få butikker. Jeg fikk kjøpt en siste liten gave til mamma og pappa da.

På flyet ble nakkestøtta til dama ved siden av meg ødelagt, så ho og mannen flytta. Det betyr at jeg fikk 3 seter for meg selv, og kunne ligge å sove :D

Legg igjen en kommentar